Historia modelu

Na początku lat 90-tych firma PEUGEOT skupiła się na zaprojektowaniu kompaktowego auta, które miało być następcą modelu 309. Model 306 powstawał między rokiem 1990 a 1992. W lutym 1993 roku wszedł do seryjnej produkcji a w marcu tegoż roku sprzedano pierwszy egzemplarz modelu . 
Model 306 był produkowany w jednej z największych ilości egzemplarzy w historii firmy i przynosił jej olbrzymie zyski. Jako przedstawiciel grupy kompaktowej auto wyglądem częściowo musiało ustąpić funkcjonalności. Samochód jest wygodny i zapewnia sprawne poruszanie się po mieście jak i wygodę podczas dłuższej podróży. Od początku produkcji auto należało do grupy najnowocześniejszych przedstawicieli swojego segmentu. W 2001 roku model 306 został zastąpiony modelem 307.
Mechanicznie Peugeot 306 jest prawie identyczny jak Citroen ZX, który zaczął być produkowany 2 lata wcześniej. Oba samochody mają te samą płytę podłogową i strukturę budowy. Również Peugeot Partner i Citroen Berlingo i Xsara bazują na tej samej płycie podłogowej. Łączenie tych samych elementów konstrukcyjnych i mechanicznych w obu koncernach praktykowane jest od lat '70-tych XX wieku, od chwili kryzysu naftowego gdy to 1974 roku Citroen zbankrutował i po przejęciu przez firmę Peugeot utworzono koncern PSA.

306 Phase I (ph I)

W marcu 1993 roku pojawiła się pierwsza 5-drzwiowa wersja 306 hatchback. Nadwozie 3 drzwiowe weszło do produkcji w październiku tego samego roku. Wersja Cabriolet została wprowadzona od marca a sedan od września 1994 roku. Dopiero w kwietniu 1997 roku zostało wprowadzone nadwozie kombi, tym samym wprowadzając wersję liftingową nadwozia (phase II).
Podczas trwania produkcji 306 wyróżniano mnóstwo wersji wyposażenia. Produkowano m.in. : Genoa, XSS, X, XT, XRdt i Xd, dopiero później dodano podział ze względu na jednostki napędowe jak: S16, XSI and GTi-6 (benzyna) D-Turbo S (diesel). Wszystkie modele z wyjątkiem wersji GTi-6 i Cabriolet sprzedawane były w atrakcyjnych cenach.
Silniki benzynowe
Pierwsze modele benzynowe były wyprodukowane z czterocylindrowym silnikiem znanym z modeli 205, 309, 405. Pochodzące z serii TU, 8-zaworowe jednostki o pojemności 1.1, 1.4 i 1.6 cm3. Silniki 1.1 zostały szybko wycofane ale 1.4 a szczególnie 1.6 cieszyły się dużym zainteresowaniem kupujących w Polsce ze względu na dobry stosunek wydajności do ekonomii.
Silniki o pojemności 1.8 i 2.0 pochodziły z jednostek serii XU, które były wykorzystywane w 205 GTi 1,9 i modelach 405. Wersje z silnikiem 1.8 były wyposażone zarówno w manualną jak i automatyczną wersję skrzyni biegów. Silnik 2.0 8V montowany był w wersji XSi, 2.0 16V w wersji S16. W grudniu 1996 roku wprowadzono najnowszy silnik XU stosowany przez Peugeota w sporcie z 6-biegową manualna skrzynia biegów, nazwany odtąd GTi-6.
Silniki Diesla
Peugeot cieszył się od dawna doskonałymi silnikami Diesla i 306 był początkowo oferowany z silnikiem wysokoprężnym serii XD zarówno wolnossących jak i turbodoładowanych odmianach. Początkowo silnik ten był produkowany o pojemności 1,8 litra ale jego pojemność została wkrótce powiększony do 1,9 litra. Turbodoładowana wersja szybko zyskała dobrą reputację i zyskała duże grono nowych nabywców.

306 Phase II (Ph II)

Peugeot 306 przeszedł facelifting w maju 1997 roku, wraz z uruchomieniem "fazy 2" (ph II). Podstawowy kształt pozostał ten sam, ale reflektory i światła tylne, atrapa chłodnicy i zderzaki zostały przeprojektowane w celu doprowadzenia do stylizacji zgodnie z nowym, bardziej zaokrąglonym stylem samochodów z rodziny Peugeot. Maska zyskała większe, bardziej wyraziste logo, atrapa chłodnicy zmieniła kształt na bardziej obły, halogeny z prostokątnych zmieniły kształt na bardziej zaokrąglone (tzw. łezki), zderzak również bardziej zaokrąglono, reflektory ryflowane połączone z kierunkowskazami stały się bardziej skośne. Wygląd tyłu pojazdu zmieniły nowe światła zespolone i nieco bardziej obły kształt zderzaka. Tylny prostokątny napis i nazwa modelu zostały zastąpione chromowanym napisem PEUGEOT 306. Były też zmiany w układzie deski rozdzielczej, w tym cyfrowego licznika i jakości wykończenia, które odświeżyło wnętrze samochodu w obliczu coraz bardziej ostrej konkurencji ze strony innych producentów.


306 Phase II bis (Ph II bis)

Od lipca 1999 roku modele 306 przeszły kolejne udoskonalenia. Wprowadzono przejrzyste szkła reflektorów, okrągłe i jasne lampy przeciwmgielne, lakierowane zderzaki i listwy boczne, usunięto czarną plastikową listwy na dolnej krawędzi klapy bagażnika, usunięto gumy przylegające do szyby tylnej, przeprojektowany został znaczek tylnej klapy bagażnika, użyto innej wycieraczki tylnej i wprowadzono nowe kolory lakierów. Zmiany wnętrza były bardziej kosmetyczne. Zmianie uległa dźwignia zmiany biegów. Konsola środkowa, w niektórych wersjach, zyskała srebrne wykończenia, dodano chromowane logo na kierownicy. Od tego momentu wszystkie wersje XS, XSi, XT i D Turbo otrzymały bodykit GTI-6 i wnętrze z uzupełnieniami stylizacji (tzw. czarne plastiki). W wariantach wysokoprężnych, starzejący się silnik XUD został zastąpiony przez nowszą, bardziej wyrafinowaną jednostkę HDi, na bezpośrednim wtrysku (Common Rail). Prawie wszystkie modele wyposażono seryjnie w system ABS i co najmniej 2 poduszki powietrzne w wyposażeniu standardowym. Sensor deszczu wszedł również do seryjnego wyposażenia.
Przestrzeń bagażowa
hatchback -
kombi - 442/1.512 litrów
sedan - 463 litrów
cabrio - 274 litrów




Konstrukcja podwozia

Przednie zawieszenie jest konwencjonalnym, stosowanym przez koncern PSA,standardowy układ kolumny McPhersona ze stabilizatorem. Tylne zawieszenie pełni rolę niezależnego wahacza (tzw. belka skrętna, która zadebiutował w modelu 305). Jednak inżynierowie zatrudnieni przez PSA zastosowali kilka nowatorskich rozwiązań jak pasywne tylne sterowanie i wewnętrzny stabilizator.
Diesel i większe silniki benzynowe są przesunięte maksymalnie do tyłu, starając się umieścić jak najwięcej wagi za linią przedniej osi, zmniejszając środek ciężkości, przy jednoczesnej poprawie rozkładu masy i minimalizując podsterowność.
Na koniec zacytuje Jeremi'ego Clarkson'a: "Gdzieś głęboko we wnętrznościach oddziału projektującego zawieszenia Peugeota jest zaszyty ktoś, kto rozumie czego potrzebuje-entuzjastycznie nastawiony do motoryzacji kierowca: ostrej jak brzytwa, zarzucającej i nieposkromionej nadsterowności, którą czuje przez fotel i majtki, połączonej z pełną kontrolą nad przyczepnościa... ... Gdy wjeżdzasz Peugeotem w zakręt i czujesz, jak wchodzi do akcji pasywne skrętne tylne zawieszenie, wybaczasz mu wszystko"


Wersje wyposażenia
Produkowano wersje: XN, XL, XR, XT i XS gdzie XN było najbardziej podstawowe, a XT to najwyższa specyfikacja. Wersja XT była dostępna tylko w wersji 5-drzwiowej, podczas gdy XR, XN i XL dostępne były także w wersjach 3-drzwiowych. D-Turbo i XSi były dostępne w wersjach 3- i 5-drzwiowych, wersje XS i S16 dostępne były tylko w wersjach 3-drzwiowych. Nie ma już oznaczeń "X / G" (oznaczenie "X" które wskazywało na 3-drzwiowy, "G", wskazywało na 5-drzwiowy). Model Diesla może być identyfikowny z dodatkiem "D" turbodiesel i z dodatkiem "DT". Sedan został oznaczony jako: SN, SL, SR i ST. Oprócz standardowych wersji co jakis czas „wypuszczano” wersje limitowane jak choćby Roland Garros, Champion, i inne.


Peugeot 306 Sport
Nadwozie modelu Cabriolet zaprojektowała słynna włoska firma Pininfarina. I widać to nie tylko po znaczku firmowym włoskiej firmy stylistycznej na błotnikach. Szczególnie ładnie auto prezentuje się po złożeniu dachu. Ale i z dachem pojazd wygląda atrakcyjnie, a tego nie można powiedzieć o każdym kabriolecie. Wewnątrz komfort podobny jak w hatchbacku. Tyle tylko, że mieści cztery, a nie pięć osób. Zawieszenie auta jest nieco twardsze niż w pozostałych wersjach. Widoczność do tyłu przez składany dach jest nie najgorsza. Poziom bezpieczeństwa jest w miarę wysoki. W każdym aucie są wzmocnienia boczne drzwi, ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, dwie poduszki powietrzne, światła przeciwmgielne, odcięcie paliwa w przypadku kolizji, zagłówki wszystkich foteli. Oprócz tego w wyposażeniu standardowym znalazło się wspomaganie układu kierowniczego, immobiliser, centralny zamek sterowany pilotem, elektrycznie sterowane szyby, regulowana wysokość kolumny kierownicy i fotela kierowcy, aluminiowe felgi, skórzana tapicerka, klimatyzacja.
Wersja XS/XSi standardowo wyposażona były w światła przeciwmgielne przednie, zderzaki w kolorze nadwozia, nakładki progów, sportowe fotele, szerszą i chromowaną końcówkę rury wydechowej, 14-calowe felgi aluminiowe były dodatkowym wyposażeniem XS.

Wersja S16/GTi-6( nazwa używana zamiennie zależnie od rynku sprzedaży) standardowo wyposażona była w 15-calowe felgi ze stopów lekkich.W grudniu 1996 roku dostał nowy 167 konny silnik i 6-biegową, manualną skrzynię biegów. W GTi-6 silnik był bardziej elastyczny niż w S16 i nowa skrzynia biegów ułatwiła skuteczniejsze użycie silnika. Zastosowano twardsze, bardziej sportowe zawieszenie, tapicerkę skórzaną połączoną z alcantarą, kierownica i gałka zmiany biegów zostały obszyte skórą. W każdym aucie są wzmocnienia boczne drzwi, ABS, napinacze pasów bezpieczeństwa, dwie poduszki powietrzne, światła przeciwmgielne, odcięcie paliwa w przypadku kolizji, zagłówki wszystkich foteli. Oprócz tego w wyposażeniu standardowym znalazło się wspomaganie układu kierowniczego, immobiliser, centralny zamek sterowany pilotem, elektrycznie sterowane szyby, regulowana wysokość kolumny kierownicy i fotela kierowcy, aluminiowe felgi, skórzana tapicerka, klimatyzacja. W wyposażeniu standardowym był ABS, klimatyzacja, halogeny przeciwmgielne, felgi 15” Cyclone marki Speedline. Dodatkowo można było auto doposażyć w podgrzewane przednie siedzenia, spryskiwacze reflektorów, podłokietnik, zmieni arkę CD.


Topowe wersje wyposażenia w 306


Najwyższym standardem wyposażenia może się poszczycić model XT. Posiadał on bardzo bogate wyposażenie jak na ówczesne czasy. Wspomaganie kierownicy, centralny zamek na pilota, elektryczne szyby, elektryczne lusterka, felgi ze stopów lekkich, wspomaganie kierownicy, immobiliser, welurowa tapicerkę.
Model D-Turbo, który była w istocie modelem XS z zainstalowaną jednostką wysokoprężną. Wersje D-Turbo. Modele ten plasował się gdzieś pomiędzy XR a XT w zakresie wyposażenia standardowego.


Nowości
Wprowadzono nowe silniki benzynowe, które zyskały 16-zaworowe głowice wraz z niewielkim wzrostem mocy. Pojawiły się również nowe wersje modeli 306. M.in. model Rallye, który został stworzony na bazie GTi-6, ale zmniejszono do minimum jego standardowe wyposażeni (m.in. elektryczne sterowanie szyb zastąpiono manualnym, elektryczne sterowanie lusterkami również zastąpiono manualnym, usunięto klimatyzację, tkanina zamiast skóry i Alcantary, przednie światła przeciwmgielne usunięte), co czyni je 65 kg lżejszym niż GTi-6. Rally ukazał się tylko w trzech kolorach nadwozia - czarnym, czerwonym i białym.

Koniec produkcji
Peugeot 306 był nieprzerwanie produkowany do 2001 roku w różnych wersjach nadwozia. Wersja kabriolet i kombi była jeszcze produkowana do 2002 roku. W 2001 zastępuje go młodszy brat czyli Peugeot 307.
Bezpieczeństwo
W 1998 roku, Euro NCAP testowało peugeota 306. Zdobył on tylko 3 punkty za ochronę kierowcy i pasażerów. W tamtym okresie był to konkurencyjny wynik . Np. w 1999 roku Ford Escort osiągana tylko dwie gwiazdki, ale nowo wprowadzony 1999 Ford Focus i Opel Astra zdobywają już cztery gwiazdki.
W 2006 australijskich rankingach bezpieczeństwa jazdy, Peugeot 306 produkowany w latach 1994-2001 został oceniony "znacznie lepsze niż średnia" w jego zdolności do ochrony jego pasażerów w razie wypadku. Był to jeden z najwyższych wyników osiągniętych w 2006 r. w tamtejszych notowaniach.

 

Łukasz_306

Biker